De eerste Limburgse autostrada

 

1937: Een autoweg “op hoogte” dwars door Nuth met drie grote “kunstwerken” zoals ze de viaducten bij Rijkswaterstaat noemen.

 
Ten behoeve van de aanleg van die snelweg moesten grote hoeveelheden grond verzet worden om het hoge talud door Nuth te voeren en de viaducten bij de Daelderweg, de Stationsstraat en de Nuinhofstraat op een paar honderd meter van elkaar met elkaar te koppelen.
 

Niet te doen met kar en paard en de sporadisch voorhanden vrachtwagens. Kiepwagens op rail getrokken door 'n "Efteling" locomotiefje boden uitkomst. Maar het bleef uitzonderlijk veel en inspannend handwerk.
 
 

Paul Loderus (*1891 †1944) uit de Spoorstraat was vóór de oorlog al fervent fotograaf en behalve de gebruikelijke familiefoto's zijn er gelukkig ook beelden bewaard gebleven van de in die tijd snel veranderende omgeving in Nuth. De foto's (mda Paul's dochter Cobi) 
 
 
De A76 , 'n analyse uit 2016: "....Eigenlijk is het een retro snelweg. “Vintage” asfalt. De A76 is aangelegd volgens de infrastructurele mode van de fifties. De „eerste Limburgse autostrada” kondigde het Limburgs Dagblad in 1952 trots de opening aan van de autoweg tussen Geleen en Nuth, door „een van de lieflijkste landschappen van het Zuiden”. Maar 64 jaar na dato blijkt juist die ligging in het Heuvelland funest voor de snelweg. „Je ziet duidelijk dat het een oud ontwerp is. Het bochtige tracé-ontwerp is eigenlijk kenmerkend voor het verkeersbeleid van toen; zo zouden we dat nu niet meer doen. Deze weg is gewoon meegegroeid met de situatie zonder dat er structurele maatregelen zijn genomen.”
In de jaren '30 wordt besloten tot de aanleg van de autoweg: 'n moeizaam project met veel impact aan de oostzijde van Nuth.
 

Het gekozen tracé snijdt dwars door Schinnen en Nuth ('n plan dat vandaag de dag waarschijnlijk politiek niet haalbaar zou zijn)
Rond 1937 worden de viaducten onder aan de Stationsstraat en de Nuinhofstraat gebouwd. Daartoe wordt de oude Nuinhof (14e eeuw) afgebroken en moet 'n deel van de net nieuw gebouwde winkels onder aan de stationsstraat worden gesloopt en verplaatst. Huis de Dael overleeft het de aanleg van de snel weg maar net.
 

Ja en dan breekt de oorlog uit en duurt het zo'n 10 jaar voordat het project kan worden voortgezet. Er wordt gezegd dat de Duitsers wel blij waren met het reeds aanwezige wegtalud en bijbehorende viaducten.
Pas in 1951 gaat dan het eerste stuk snelweg open (met slechts 1 rijbaan per rijrichting) tussen Geleen en Nuth. In 1952 wordt de eenbaansweg doorgetrokken van Nuth naar Heerlen. In 1960 krijgt het stuk Spaubeek-Heerlen 2 rijbanen en in 1963 volgt het stuk van Geleen naar Spaubeek. Het knooppunt Kerensheide is van 1966.
 
Een deel van de spoorstraat en de monumentale villa van Sjang Diederen verdwenen t.b.v. op- en afrit richting Heerlen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een brug verder, die andere Sergeant: Hub Ritzen

Protestanten en het Katholieke Nuth, Meester van Loo

Nuth van Toen Varia